III Kierownik wycieczki i jego obowiązki
- Kierownika wycieczki lub imprezy wyznacza dyrektor szkoły spośród pracowników pedagogicznych szkoły mających kwalifikacje odpowiednie do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki.
- Kierownikiem wycieczki może być także inna, wyznaczona przez dyrektora szkoły, osoba pełnoletnia, która:
1) ukończyła kurs kierowników wycieczek szkolnych,
2) jest instruktorem harcerskim,
3) posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, przodownika lub instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek.
- Kierownikiem obozu wędrownego może być osoba po ukończeniu kursu dla kierowników obozów wędrownych.
- Kierownikiem imprezy turystyki kwalifikowanej może być osoba posiadająca uprawnienia bądź stopień trenera lub instruktora odpowiedniej dyscypliny sportu.
- Kierownikiem (opiekunem) wycieczki zagranicznej może być osoba znająca język obcy w stopniu umożliwiającym porozumiewanie się w kraju docelowym, jak również w krajach znajdujących się na trasie planowanej wycieczki.
- Do obowiązków kierownika wycieczki należy w szczególności:
1) Opracowanie regulaminu bezpieczeństwa i zachowania się uczestników wycieczki, planu i harmonogramu wycieczki oraz przygotowanie dokumentacji wycieczki, zapewnienie warunków realizacji wycieczki.
2) Zapoznanie z regulaminem bezpieczeństwa i zachowania się na wycieczce; z harmonogramem wycieczki każdego uczestnika i ich rodziców; przypomnienie zasad bezpieczeństwa oraz kontrolowanie ich przestrzegania.
3) Określenie wymagań dotyczących sprzętu i wyposażenia uczestników wycieczki oraz dopilnowanie, aby wszyscy uczestnicy byli właściwie zaopatrzeni. Zebranie pisemnej zgody rodziców na udział dziecka w wycieczce. W razie niespełnienia w/w wymagań uczestnik może być wykluczony z wycieczki.
4) Posiadanie apteczki pierwszej pomocy.
5) Organizacja transportu, wyżywienia i noclegów. W przypadku wycieczek wielodniowych rodzice informowani są o miejscach noclegów i przewidywanej godzinie powrotu z wycieczki.
6) Pisemne potwierdzenie przyjęcia odpowiedzialności przez kierownika i opiekunów.
7) Dokonanie podziału zadań między uczestników wycieczki.
8) Dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na wycieczkę.
9) Ocena wycieczki wspólnie z jej uczestnikami oraz dokonanie rozliczenia finansowego.
10) Określenie zadań opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki.
IV Opiekun wycieczki i jego obowiązki
- Opiekunem wycieczki lub imprezy może być nauczyciel.
- Opiekunowie potwierdzają własnoręcznym podpisem na karcie wycieczki przyjęcie odpowiedzialności za bezpieczeństwo powierzonych im uczniów.
- Do obowiązków opiekuna wycieczki w szczególności należy:
1) Sprawowanie opieki nad powierzonymi uczniami.
2) Współdziałanie z kierownikiem wycieczki w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki.
3) Sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
4) Nadzorowanie wykonywania zadań przydzielonych uczniom.
5) Wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika wycieczki.
V Dokumentacja wycieczki powinna zawierać:
- Kartę wycieczki z harmonogramem.
- Listę uczestników wycieczki zawierająca :
1) datę i miejsce urodzenia
2) adres zamieszkania
3) PESEL
4) numer telefonu rodziców lub opiekunów prawnych.
- Regulamin bezpieczeństwa i zachowania się na wycieczce jej uczestników.
- Pisemną zgodę rodziców.
- Numer polisy ubezpieczenia.
- Dokumentacja wycieczki winna być złożona do zatwierdzenia przez dyrektora szkoły w terminie minimum 2 dni przed rozpoczęciem wycieczki .
- W przypadku wycieczki przedmiotowej, która ma się odbyć podczas planowanej lekcji danego przedmiotu należy zgłosić dyrektorowi zamiar wyjścia poza teren szkoły, a następnie odnotować w „zeszycie wyjść” i dzienniku lekcyjnym.
VI Przyczyny przerwania lub odwołania wycieczki:
- Złe warunki atmosferyczne lub nagła ich zmiana.
- Naganne zachowanie uczestników wycieczki, nieprzestrzeganie regulaminu wycieczki (koszty wycieczki nie zostaną zwrócone).
- Zła organizacja transportu , wyżywienia i noclegów.
- Brak właściwej dokumentacji wycieczki.
- Inne przypadki losowe.
VII Zasady bezpieczeństwa i zachowania się na wycieczkach:
Zachowanie człowieka w miejscach publicznych daje świadectwo o jego kulturze, może mieć również wpływ na bezpieczeństwo wielu osób. Dlatego każdy uczestnik wycieczki zobowiązany jest:
- Zachowywać się w sposób zdyscyplinowany i kulturalny.
- Stosować się do poleceń, zakazów i nakazów wydawanych przez opiekunów lub przewodników.
- Nie oddalać się od grupy bez wyraźnego zezwolenia opiekuna.
- Przestrzegać przepisów ruchu drogowego i zachowywać ostrożność na ulicach i w innych miejscach, w których może grozić jakiekolwiek niebezpieczeństwo.
- Kulturalnie odnosić się do opiekunów, kolegów i innych osób.
- Uczestniczyć w zajęciach przewidzianych w programie wycieczki.
- Dbać o otaczające mienie, posiadany bagaż oraz własnośC współuczestników wyjazdu.
- Pozostawić czystość i porządek w miejscach pobytu uczestników wycieczki.
- Informować kierownika wycieczki o ewentualnych wypadkach, wyrządzonych szkodach lub innych problemach związanych z wycieczką.
- Przestrzegać przepisów obowiązujących w miejscach noclegowych, w czasie jazdy autobusem, pociągiem lub innymi środkami komunikacji oraz zwiedzania .
- Podczas wycieczki nie wolno palić papierosów, pić alkoholu i stosować innych używek.
- Mieć przy sobie legitymację szkolną.
- Poinformować kierownika lub opiekunów wycieczki o ewentualnych dolegliwościach i stosowanych lekach.
- W razie nieprzestrzegania regulaminu wobec uczestnika wycieczki zostaną zastosowane kary przewidziane Statutem Szkoły, ponadto Rodzice zostaną natychmiast poinformowani o złamaniu zasad zachowania.
REGULAMIN WYCIECZKI
1.Podstawowym celem wycieczki jest realizacja celów dydaktyczno-wychowawczych.
2.Relacje uczeń-uczeń:
- Pamiętamy o istnieniu pojęcia „cudza własność”.
- Nie stosujemy przemocy.
3.Relacje uczeń-opiekun, opiekun-uczeń:
- Szanujemy się nawzajem.
- Uczestników obowiązuje stosowanie się do poleceń opiekunów.
4.Każdy uczestnik wycieczki zobowiązany jest:
- Zapoznać się z harmonogramem wycieczki oraz bezwzględnie go przestrzegać.
- Wykonywać polecenia oraz dostosować się do nakazów i zakazów wydawanych przez organizatorów (opiekunowie, kierownik, przewodnik, kierowca, pilot).
- Zachowywać się w sposób kulturalny i zdyscyplinowany. Twoje zachowanie może mieć wpływ na bezpieczeństwo innych osób!
- Nie oddalać się od grupy.
- Przestrzegać zasad poruszania się po drogach, transportu zbiorowego, bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
- Informować opiekunów o jakichkolwiek sytuacjach niebezpiecznych mogących zagrażać życiu i zdrowiu uczestników wycieczki.
- Zgłaszać opiekunowi wycieczki wszelkie objawy złego samopoczucia.
- Dostosować się do obowiązujących w obiektach muzealnych regulaminów.
- Dbać o czystość, ład i porządek w miejscach, w których się przebywa.
- Kulturalnie odnosić się do opiekunów, kolegów i innych osób.
- Pomagać słabszym, mniej sprawnym.
- Bezwzględnie przestrzegać zakazu palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków oraz innych środków odurzających.
Wobec uczestników, którzy nie przestrzegają regulaminu i zasad przepisów bezpieczeństwa, będą wyciągane konsekwencje zgodnie ze Statutem Szkoły i Wewnątrzszkolnym System Oceniania.
Zapoznałem (am) się z regulaminem wycieczki i jej programem:
………………………………………………………… ………………………………………………………………..
Data i czytelny podpis rodziców Data i czytelny podpis ucznia
Zgoda na udział w wycieczce
Wyrażam zgodę na udział syna/córki ……………………………………………………………… w wycieczce szkolnej do …………………………………………………………………….. w dniach ………………………………………………………………
Informuję, iż zapoznałem/am się z regulaminem wycieczki i go akceptuję.
Biorę odpowiedzialność finansową za szkody materialne wynikające z nieprzestrzegania regulaminu wycieczek spowodowane przez moje dziecko.
W razie wypadku i choroby podczas wycieczki wyrażam zgodę na leczenie ambulatoryjne.
Biorę odpowiedzialność za dojście dziecka na miejsce zbiórki i jego powrót do domu.
Uwagi dotyczące stanu zdrowia ucznia: (choroby na jakie cierpi uczeń, jakie bierze leki, alergie
i uczulenia).
………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………. ……………………………………………….
data czytelny podpis rodziców/prawnych opiekunów